پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی (APO)
دستورالعمل تکمیل پرسشنامه:
Ù„Ø·ÙØ§ بر اساس امتیازبندی انجام شده در جدول زیر، با توجه به گزارههای Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ Ùˆ بر مبنای اطلاعاتی Ú©Ù‡ دارید، پرسشنامه را تکمیل Ùˆ عدد مورد نظر خود را برای هر سؤال در ستون مربوطه درج نمایید.
امتیاز | ١ | ٢ | ٣ | ٤ | ٥ |
گزینه پاسخ |
به هیچ وجه انجام نمیشود یا خیلی ضعی٠انجام میشود. |
به طور ضعی٠انجام میشود. |
به اندازه کاÙÛŒ انجام میشود. |
به خوبی انجام می شود. |
بسیار خوب انجام میشود. |
شماره گزاره |
Ø´Ø±Ø Ø³Ø¤Ø§Ù„ | Ù¡ | Ù¢ | Ù£ | Ù¤ | Ù¥ |
1 |
این سازمان، دانش، دیدگاه و راهبرد مربوط به چشم انداز، مأموریت و اهدا٠سازمانی را به کارکنان اعلام نموده است. |
|
|
|
|
|
2 |
در این سازمان، هماهنگی سازمانی لازم برای رسمیت بخشیدن به ابتکارات مدیریت دانش (از قبیل: ایجاد ÙˆØ§ØØ¯ هماهنگی مرکزی برای مدیریت دانش، انتصاب مدیر عالی دانش، تشکیل تیمهای Ùناوری ارتباطات Ùˆ بهبود Ú©ÛŒÙیت، طراØÛŒ Ùˆ استقرار شبکههای دانش) انجام شده است. |
|||||
3 |
منابع مالی لازم به مدیریت دانش در سازمان اختصاص داده شده است. |
|||||
4 |
این سازمان سیاستی مشخص برای Ù…ØØ§Ùظت از دانش خود (برای مثال، ØÙ‚ ØªØ£Ù„ÛŒÙØŒ ØÙ‚ اختراع، مدیریت دانش، Ùˆ امنیت دانش) دارد. |
|||||
5 |
مدیران سازمان، الگوی ارزشهای تسهیم دانش Ùˆ کار گروهی هستند. آنها (مدیران) وقت زیادی را صر٠توزیع اطلاعات Ùˆ تسهیل جریان دانش بین کارکنان کلیه ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ سازمان مینمایند. |
|||||
6 |
مدیریت سازمان، بهبود عملکرد، یادگیری ÙØ±Ø¯ÛŒ Ùˆ سازمانی، تسهیم دانش Ùˆ خلق دانش Ùˆ نوآوری را مورد توجه قرار میدهد Ùˆ برای بهبود آنها پاداش میدهد. |
|||||
7 |
سازمان، قابلیتهای اصلی خود را (قابلیتهایی که از جنبه راهبردی مهم بوده و مزیت رقابتی ایجاد میکنند) مشخص و آنها را با مأموریت و اهدا٠راهبردی خود هماهنگ میکند. |
|||||
8 |
سازمان، سیستمهای کاری Ùˆ ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ کلیدی خود را برای خلق ارزش برای مشتریان Ùˆ دستیابی به تعالی عملکرد، طراØÛŒ میکند. |
|||||
9 |
سازمان Ùناوری جدید Ùˆ تسهیم دانش را در طراØÛŒ ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ کاری مورد توجه قرار میدهد. |
|||||
10 |
این سازمان، سیستمی سازماندهی شده برای مدیریت موقعیتهای Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ یا رخدادهای پیشبینی نشده دارد Ú©Ù‡ انجام عملیاتهای مستمر Ùˆ بی وقÙه، جلوگیری از وقوع مشکلات Ùˆ نیل به بهبود را تضمین میکند. |
|||||
11 |
این سازمان، ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ کاری کلیدی خود را اجرا Ùˆ مدیریت میکند تا اطمینان ØØ§ØµÙ„ شود Ú©Ù‡ به نیازهای مشتریان پاسخ داده میشود Ùˆ نتایج تجاری، پایدار میمانند. |
|||||
12 |
این سازمان، به طور مستمر ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ کاری خود را ارزیابی کرده Ùˆ بهبود میدهد، تا به عملکرد بهتری دست یابد، Ø§Ù†ØØ±Ø§Ùات را کاهش Ùˆ Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدمات را بهبود دهد، Ùˆ اطلاعات روزآمد مربوط به آخرین روندهای تجاری، بهبودها Ùˆ دستورات مربوطه را داشته باشند. |
|||||
13 |
برنامههای تربیتی، آموزشی و توسعه شغلی سازمان دانش، مهارتها و شایستگیهای مورد نیاز برای کارکنان را ایجاد و نیل به اهدا٠کلی سازمان را پشتیبانی میکنند، و در عملکرد بالای کارکنان سهم دارند. |
|||||
14 |
این سازمان، یک ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ نظاممند آشناسازی برای کارکنان جدید دارد Ú©Ù‡ شامل آشنایی آنان با مدیریت دانش Ùˆ مزایای آن، سیستم مدیریت دانش Ùˆ ابزارهای مدیریت دانش میباشد. |
|||||
15 |
این سازمان، دارای ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ رسمی مشاوره کارکنان، مربیگری Ùˆ آموزش میباشد. |
|||||
16 |
در این سازمان، تسهیم دانش Ùˆ کار گروهی به طور ÙØ¹Ø§Ù„انهای تشویق شده Ùˆ پاداش داده یا Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…ÛŒØ´ÙˆÙ†Ø¯. |
|||||
17 |
این سازمان، دارای یک بانک اطلاعات از قابلیتهای کارکنان میباشد. |
|||||
18 |
کارکنان سازمان، در گروههای Ú©ÙˆÚ†Ú© (مانند ØÙ„قههای Ú©ÛŒÙیت، تیمهای بهبود کار، تیمهای بینوظیÙهای Ùˆ جوامع کاری) سازماندهی شده تا به مشکلات Ùˆ نگرانیهای Ù…ØÛŒØ· کار پاسخ دهند. |
|||||
19 |
مدیریت سازمان، برای توسعه قابلیتهای لازم برای تسهیل مدیریت دانش اثربخش، زیرساختهای Ùناوری اطلاعات (از قبیل اینترنت، اینترانت Ùˆ وب سایت) ایجاد نموده است. |
|||||
20 |
زیرساخت Ùناوری اطلاعات سازمان، با راهبرد مدیریت دانش سازمان هماهنگ میباشد. |
|||||
21 |
در این سازمان، همه Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ به رایانه دسترسی دارند. |
|||||
22 |
در این سازمان، همه Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ به اینترنت، اینترانت Ùˆ آدرس پست الکترونیک دسترسی دارند. |
|||||
23 |
اطلاعات موجود در وب سایت و اینترانت سازمان، به طور مرتب روزآمد میشود. |
|||||
24 |
اینترانت سازمان (یا یک شبکه مشابه آن)ØŒ به عنوان یک منبع اصلی ارتباطات در Ú©Ù„ سازمان برای پشتیبانی انتقال دانش یا تسهیم اطلاعات، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ میشود. |
|||||
25 |
در این سازمان، ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ نظاممند برای شناسایی، خلق، ذخیره، تسهیم Ùˆ بکارگیری دانش وجود دارد. |
|||||
26 |
این سازمان، برای شناسایی، جمعآوری و نگهداری اطلاعات دارائیهای دانشی و منابع دانشی در کل سازمان یک مخزن دانش دارد. |
|||||
27 |
در این سازمان دانش ØØ§ØµÙ„ از کارها یا پروژه های اتمام ÛŒØ§ÙØªÙ‡ØŒ مستند شده Ùˆ تسهیم میشود. |
|||||
28 |
دانش ØÛŒØ§ØªÛŒ مربوط به کارکنانی Ú©Ù‡ سازمان را ترک میکنند در داخل سازمان ØÙظ Ùˆ نگهداری میشود. |
|||||
29 |
این سازمان، بهترین روشهای انجام کار Ùˆ دروس آموخته شده را در Ú©Ù„ ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ تسهیم میکند به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ دوبارهکاریها Ùˆ اختراع مجدد چرخ به طور مستمر در آن Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù†Ù…ÛŒØ§ÙØªØ¯. |
|||||
30 |
الگوبرداری از داخل Ùˆ بیرون سازمان انجام میشود Ùˆ نتایج آن برای بهبود عملکرد سازمانی؛ Ùˆ خلق دانش جدید Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ میشود. |
|||||
31 |
این سازمان، ارزشهای مربوط به یادگیری Ùˆ نوآوری را به طور مستمر ØªØ´Ø±ÛŒØ Ùˆ تقویت مینماید. |
|||||
32 |
این سازمان، مخاطرهپذیری Ùˆ امکان اشتباه Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را به عنوان ÙØ±ØµØª یادگیری تلقی میکند البته تا زمانی Ú©Ù‡ این موارد (مخاطره Ùˆ اشتباه) تکرار نشوند. |
|||||
33 |
تیمهای بینوظیÙهای برای مقابله با مسائل یا مشکلاتی Ú©Ù‡ در ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ مختل٠درون سازمان Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒ Ø§ÙØªØ¯ØŒ تشکیل میشود. |
|||||
34 |
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ø§ØØ³Ø§Ø³ توانمندی میکنند Ùˆ این Ø§ØØ³Ø§Ø³ را دارند Ú©Ù‡ عموماً سازمان برای اÙکار Ùˆ سهم آنها در کارارزش قائل میشود. |
|||||
35 |
مدیریت سازمان، مایل به آزمایش ابزارها Ùˆ Ùنون جدید است. |
|||||
36 |
سازمان برای کار کردن Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ با یکدیگر Ùˆ تسهیم اطلاعات آنان با هم، مشوقهایی را در نظر میگیرد. |
|||||
37 |
این سازمان، سابقه اقدامات انجام شده در زمینه اجرای موÙÙ‚ مدیریت دانش Ùˆ سایر ابتکارات مشابه را نگهداری میکند. |
|||||
38 |
در این سازمان، برای ارزیابی تأثیر ابتکارات دانشی Ùˆ سهم Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ در آن، ØŒ شاخصهایی ساخته شده Ùˆ بکار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ میشوند. |
|||||
39 |
سازمان از طریق کاهش زمان چرخه عملیات، صرÙهجویی بیشتر در هزینه، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ اثربخشی، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کارا از منابع (از جمله دانش)ØŒ بهبود تصمیمگیری Ùˆ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سرعت نوآوری به بهرهوری بالاتر دست ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. |
|||||
40 |
این سازمان در نتیجه بهبود بهرهوری، Ú©ÛŒÙیت Ùˆ رضایت مشتری، سودآوری (ارزش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ) خود را Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ داده است. |
|||||
41 |
سازمان در نتیجه بهکارگیری دانش، برای بهبود ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ تجاری یا روابط با مشتریان، Ú©ÛŒÙیت Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ یا خدمات خود را بهبود داده است. |
|||||
42 |
سازمان در نتیجه بهرهوری بالاتر، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سودآوری Ùˆ Ú©ÛŒÙیت بهتر Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدماتبه رشد پایدار دست ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. |