مدلهای مدیریت دانش KM Models الگوهایی هستند Ú©Ù‡ برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کاربردی از دانش نظری در یک سازمان ارائه شدهاند. مدلهای زیادی در زمینه مدیریت دانش وجود دارد Ú©Ù‡ در اساس با یکدیگر مشابه هستند.
مدل نوناکا Ùˆ تاکوچی ØŒ مدل شرون Ùˆ لاوسن، مدل کنراد Ùˆ نیومن، مدل هیسیگ، مدل میلتون Ùˆ مدل Ù…Ú© الروی از عمدهترین مدلهای موجود هستند. در این الگوها کوشش شده است تا گامهای مختل٠مربوط خلق، ذخیره، بازیابی، تسهیم دانش Ùˆ بکارگیری دانش در سازمان تئوریزه شود. در مطالعات انجام شده ابعاد مختل٠مدیریت دانش Ùˆ روابط میان آنها مورد بررسی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است.
تاکنون بسیاری از نویسندگان مدلهایی را در زمینه ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ مدیریت دانش ارایه دادهاند. بیشتر آنها از نظر Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒÛŒ تقریبامشابه یکدیگرند اما دارای واژهها Ùˆ ÙØ§Ø²Ù‡Ø§ با ترتیبات Ù…ØªÙØ§ÙˆØª هستند. در این مدلها ÙØ±Ø¶ بر این است Ú©Ù‡ مراØÙ„ Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یتها اغلب هم زمان گاهی اوقات Ù¾ÛŒ در Ù¾ÛŒ Ùˆ به ندرت در یک ترتیب خطی هستند.
پژوهشگران مدیریت ژاپنی نوناکا Ùˆ تاکوچی تاثیر بسیاری بر مبانی مدیریت دانش داشته اند. Ù…Ùهوم دانش پنهان Ùˆ دانش آشکار توسط نوناکا برای Ø·Ø±ØØ±ÛŒØ²ÛŒ نظریه یادگیری سازمانی طبقه بندی شده است. در این تقسیم بندی، با توجه به همگرایی بین شکلهای پنهان Ùˆ آشکار دانش، آنان مدلی را پایه گذاری کردهاند Ú©Ù‡ به نام خودشان معرو٠شده است. این مدل بر خلا٠مدلهای پیشین، تمرکز خود را بر دو نوع دانش آشکار Ùˆ نهان مبذول داشته، به Ù†ØÙˆÙ‡ تبدیل آنها به یکدیگر Ùˆ نیز چگونگی ایجاد آن در تمامی Ø³Ø·ÙˆØ Ø³Ø§Ø²Ù…Ø§Ù†ÛŒ (Ø³Ø·Ø ÙØ±Ø¯ÛŒØŒ گروهی Ùˆ سازمانی) توجه دارد. بر پایه مدل نوناکا Ùˆ تاکوچی مراØÙ„ زیر برای انتقال (تبدیل) این دو نوع از دانش، در Ø³Ø·ÙˆØ Ú¯ÙˆÙ†Ø§Ú¯ÙˆÙ† سازمان انجام شوند.
اجتماعی نمودن (نهان به پنهان): انتقال دانش نامشهود یک ÙØ±Ø¯ به ÙØ±Ø¯ دیگر،(Ù†ØÙˆÙ‡ Ø±ÙØ¹ مشکل برنامه- طراØÛŒ بصورت غیر معمول). برای انجام موثر این ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ باید میان Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ مشترک Ùˆ توانایی کار گروهی ایجاد شود. این امر با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نظریهها ÛŒ اجتماعی Ùˆ همکاری میسر میگردد. نشست یک گروه Ú©Ù‡ تجربیات را ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ Ùˆ در باره آن Ø¨ØØ« میکند، ÙØ¹Ø§Ù„یتی عادی است Ú©Ù‡ درآن اشتراک دانش پنهان میتواند رخ دهد.
مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی
درونیسازی و برونیسازی دانش
خارجی کردن یا بیرونی سازی (نهان به آشکار): تبدیل دانش نامشهود به دانش مشهود. در این ØØ§Ù„ت ÙØ±Ø¯ میتواند، دانش خود را در قالب مطالب منظم (سمینار،کارگاه آموزشی) به دیگران ارایه دهد. Ú¯ÙØªÚ¯ÙˆÙ‡Ø§ÛŒ میان یک گروه، در پاسخ به پرسشها یا برداشت از رخدادها، از جمله ÙØ¹Ø§Ù„یتهای معمولی هستند Ú©Ù‡ این نوع از تبدیل در آنها رخ میدهد.
پیوند Ùˆ اتصال برقرار کردن (آشکار به آشکار) : در این مرØÙ„ه، ØØ±Ú©Øª از دانش آشکار ÙØ±Ø¯ÛŒ به سمت دانش آشکار گروهی Ùˆ ذخیره سازی آن صورت میپذیرد Ùˆ با توجه به Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از دانش موجود، امکان ØÙ„ مسائل از طریق گروه ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شده، به دنبال آن دانش، توسعه مییابد.
درونی سازی (آشکار به نهان): در این مرØÙ„Ù‡ دانش اشکار به دست آمده در سازمان، نهادینه میشود. همچنین گذراندن این مرØÙ„Ù‡ برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ دانش ضمنی جدید شخصی را نیز در Ù¾ÛŒ دارد (کسب دانش پنهان جدید از دانش آشکار موجود).
گذراندن مراØÙ„ چهارگانه بالا، باید به صورت پیاپی Ùˆ ØØ±Ú©Øª ØÙ„زونی Ø´Ú©Ù„ ادامه یابد، تا به این وسیله، هر مرØÙ„های کامل کننده مرØÙ„Ù‡ پیش از خود باشد Ùˆ ضمن نهادینه شدن دانش در سازمان، باعث تولید Ùˆ خلق دانشهای جدید نیز شود.