مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†
Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ طبیعی با ایجاد اختلالی وسیع در ÙØ¹Ø§Ù„یتهای عادی Ùˆ درهمشکستن انگارههای متعار٠زندگی همراه هستند Ú©Ù‡ به از بین Ø±ÙØªÙ† تعادل عملکردی Ùˆ نظم منجر میشود. ناگهانیبودن، ÙØ´Ø±Ø¯Ú¯ÛŒ Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª زمانی Ùˆ مکانی، کنترلنکردن، پاسخهای نامنظم با Ùواصل زمانی زیاد، اطلاعات Ùˆ دادههای اندک Ùˆ مخدوش در ارتباط با آن، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ تنش Ùˆ اضطراب Ùˆ آثار طولانیمدت Ùˆ استهلاکیبودن، مهمترین ویژگیهای این Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§Ø³Øª. بر همین اساس برطرÙکردن آن برخلا٠وضعیت اضطراری، نیازمند بسیج منابع، بهکارگیری ظرÙیتها Ùˆ امکاناتی بسیار بیش از ØØ¯ معمول است.
مدیریت در ØÙˆØ§Ø¯Ø« غیرمنتظره با Ù…ØÙˆØ± دانایی، ترکیبی از علم، هنر Ùˆ عمل است. مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ Ù…Ø¬Ù…ÙˆØ¹Ù‡ÙØ¹Ø§Ù„یتهای اجرایی Ùˆ تصمیمگیریهای مدیریتی Ùˆ سیاسی وابسته به مراØÙ„ مختل٠و همة Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨ØØ±Ø§Ù† بهمنظور نجات، کاهش ضایعات Ùˆ خسارات، جلوگیری از ÙˆÙ‚ÙØ© زندگی، تولید Ùˆ خدمات، ØÙظ ارتباطات، ØÙظ Ù…ØÛŒØ·Ø²ÛŒØ³Øª Ùˆ درنهایت ترمیم Ùˆ بازسازی خرابیهاست. درواقع مجموعهاقداماتی است Ú©Ù‡ برای بازگشت به وضعیت عادی Ùˆ به ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ رساندن آثار مخرب Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ به شیوهای ایمن Ùˆ مؤثر انجام میشود.
هماهنگسازی آگاهانة تلاشها Ùˆ کوششها همراه با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ø© بهینه از ظرÙیتهای انسانی، Ùنی، مالی Ùˆ غیرمالی با رویکرد طراØÛŒ Ùˆ بهکارگیری مجموعهای از برنامهها Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یتهای مختل٠در پیش، ØÛŒÙ† Ùˆ پس از Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ به گونهای Ú©Ù‡ بیشترین کارایی Ùˆ اثربخشی عملیات امداد Ùˆ نجات در ØÙˆØ§Ø¯Ø« Ùˆ Ø³ÙˆØ§Ù†Ø ØØ§ØµÙ„ شود، «Ù…دیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†» نامیده میشود.
بررسی رویکردهای مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† نشان از تغییر Ùˆ تØÙˆÙ„ دارد؛ زیرا نگرش سنتی به مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† در پارادایم سنتی خطر (Hazard paradigm) با تلقی از مخاطرات بهمثابة دشمن بیرونی کنترلناپذیر بر این باور بود Ú©Ù‡ مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† یعنی ÙØ±ÙˆÙ†Ø´Ø§Ù†Ø¯Ù† آتش؛ به این معنی Ú©Ù‡ مدیران Ø¨ØØ±Ø§Ù† در انتظار خرابشدن امور مینشینند Ùˆ پس از بروز ویرانی، سعی میکنند ضرر ناشی از خرابیها را Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ سازند؛ اما به مرور Ùˆ با تغییر پارادایمهای مدیریتی خطر Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù† به آسیبپذیری Ùˆ سپس انعطاÙپذیری، تلقی از مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† از رویکرد مقابلهای Ùˆ Ø§Ù†ÙØ¹Ø§Ù„ÛŒ به ØØ§Ù„ت پیشگیرانه Ùˆ واکنشی تغییر رویکرد داد Ùˆ ناکارآمدی Ùˆ تأثیرات Ù…ØÛŒØ· اقتصادی Ùˆ اجتماعی نیز، در شکلگیری Ùˆ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ تأثیرات رخدادهای طبیعی Ùˆ تبدیل آنها به Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ شدند.
تØÙˆÙ„ رویکردها Ùˆ اصول تأکیدشده در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†
امروزه Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… خطر، ریسک، آسیبپذیری Ùˆ انعطاÙپذیری به هستة اصلی مطالعات Ùˆ تصمیمگیریهای مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† تبدیل شدهاند. خطرات طبیعی، رویدادها Ùˆ پدیدههایی طبیعی است Ú©Ù‡ بالقوه به مردم، داراییها، سیستمهای خدماتی یا Ù…ØÛŒØ· پیرامونی آسیب وارد میکند. آسیبپذیری نیز به معنی شرایط اقتصادی، اجتماعی، Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Ùˆ زیرساختی است Ú©Ù‡ موجب Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ØØ³Ø§Ø³ÛŒØª یک جامعه به تأثیرپذیری از مخاطرات Ùˆ سپس وقوع بلایای طبیعی میشود. آسیبپذیری در تضاد با تابآوری، ظرÙیتهای ÙØ±Ø¯ÛŒ Ùˆ گروهی را برای پیشبینی، مقابله، مقاومت Ùˆ بازیابی دربرابر خطرات Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ طبیعی کاهش میدهد. پاسخهای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª جوامع به ØÙˆØ§Ø¯Ø« طبیعی Ùˆ ØªÙØ§ÙˆØª در Ø³Ø·Ø Ø¢Ø³ÛŒØ¨Ù¾Ø°ÛŒØ±ÛŒ آنها، اهمیت رویآوردن به تابآوری را در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† بهمنظور مقابله با Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ ØØ§ØµÙ„ از رویدادهای طبیعی Ùˆ بازیابی آنها ضروری میسازد. توان مقابله Ùˆ سازگاری با تهدیدات Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ØŒ هستههای اصلی تعری٠تابآوری به شمار میروند؛ با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ رویکرد مدیریتی Ø¨ØØ±Ø§Ù† مبتنی بر سازگاری بر رویکرد بلندمدت برای کنارآمدن با تنوع Ùˆ تغییر در نظامهای انسانی Ùˆ طبیعی تأکید دارد Ùˆ Ù…Ùهوم مقابله نیز بهمثابة ارائهای از راهکارهای تطبیقی کوتاهمدت برای پاسخگویی به رخدادها Ùˆ تهدیدات قلمداد میشود.
مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† با رویکرد انعطاÙپذیری
ریسک، Ø§ØØªÙ…ال ØªÙ„ÙØ§Øª Ùˆ خسارات بالقوه است Ú©Ù‡ در زمان وقوع بلایای طبیعی ایجاد میشوند Ùˆ تابعی است از میزان آسیبپذیری Ùˆ ظرÙیتهای جامعه. در عرصة مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ توانایی یک سیستم یا جامعهای در معرض خطر برای مقاومت دربرابر تأثیرات رویدادهای طبیعی، انطباق با تأثیرات Ùˆ جذب Ùˆ بازیابی آنها در زمانی بهموقع Ùˆ بهصورت کارآمد، تابعی از مدیریت ریسک (Risk Management) است Ú©Ù‡ بر برنامهریزی Ùˆ مدیریت درست برای کاهش تأثیر بلایای طبیعی تمرکز دارد؛ به جای اینکه تأکید اصلی بر جلوگیری از بروز رویدادهای طبیعی باشد. در اینجا تلقی از خطر، تأثیرات ناشی از آن است؛ زیرا این درجة آسیبپذیری Ùˆ ظرÙیتهای جامعه است Ú©Ù‡ نوع Ùˆ میزان اثرپذیری از رویدادهای طبیعی را مشخص Ùˆ رویدادی را به ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ یا Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ مبدل میکند. در دورة Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ ریسکها از بالقوهبودن به ØØ§Ù„ت عینی Ùˆ Ø¨Ø§Ù„ÙØ¹Ù„ درمیآیند؛ از این رو شکلگیری Ø¨ØØ±Ø§Ù† معر٠شکست ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ مدیریت ریسک است. بر این اساس در Ø§ØªØØ§Ø¯ÛŒØ© اروپا، انعطاÙپذیری در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† با مدیریت ریسک ØØ§ØµÙ„ میآید. کاهش ریسک بلایای طبیعی در پیش از وقوع آنها موجب Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ آمادگی Ùˆ سرعت بهبودی پس از ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ میشود.
مدیریت ریسک باید پیش از مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† اعمال شود. در مدیریت ریسک اعتقاد بر این است Ú©Ù‡ پیشگیری، مهمترین درمان است؛ بنابراین همة کوششها به سمتی هدایت میشوند Ú©Ù‡ هرگز Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ روی ندهد یا چنانچه Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ روی دهد، ضایعات آن بهشدت کاهش یابد. مدیریت Ø³ÙˆØ§Ù†ØØŒ ریسک Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù† روابط تنگاتنگی با هم دارند Ùˆ مکمل یکدیگرند. مدیریتی Ú©Ù‡ کشورهای در ØØ§Ù„ توسعه دنبال میکنند، مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† است؛ به دلیل اینکه شناخت کاÙÛŒ از خدمات Ùˆ سرویسهای آبوهوایی ندارند Ùˆ همیشه صبر میکنند تا ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ رخ دهد Ùˆ سپس مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† میکنند. در این روش، پرداخت خسارت Ùˆ کمکرسانی بلاعوض در Ø³Ø±Ù„ÙˆØØ© ÙØ¹Ø§Ù„یتها قرار دارد؛ ولی در کشورهای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ مدیریت برمبنای ریسک انجام میشود. مدیریت ریسک، عکس مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† است Ú©Ù‡ درØÙ‚یقت اقدامات گستردة پیش از وقوع بلایاست Ùˆ معمولاً آسیبپذیری به کمترین ØØ¯ میرسد. مدیریت ریسک درواقع مدیریت سازمان است؛ یعنی برنامهریزی، هدایت Ùˆ کنترل سیستمهای سازمان Ùˆ منابع برای وصول به اهداÙ. مدیریت ریسک سعی دارد با تلاشی جامع، رویدادهای ریسکی را پیش از وقوع آنها شناسایی Ùˆ کنترل یا با برنامهای در زمان وقوع رویدادها با آنها مقابله کند. در این زمینه نیز، راهبرد جامع مدیریت ریسک بلایای طبیعی بهمنظور مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ ØØ§ØµÙ„ از آنها Ú©Ù‡ در Ú©Ù†ÙØ±Ø§Ù†Ø³ هیوگو Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ شد، مبتنی بر پنج ستون اصلی است: الÙ. شناسایی، ارزیابی Ùˆ نظارت بر مخاطرات (سنجش ریسک مخاطرات)Ø› ب. کاهش ریسک با اقدامات پیشگیرانه Ùˆ مقابلهای؛ ج. تأمین منابع مالی Ùˆ بیمهای مقابله با Ø³ÙˆØ§Ù†ØØ› د. آمادگی برای شرایط اضطراری Ùˆ Ù‡. بهبود، بازسازی Ùˆ بازیابی پس از بلایای طبیعی به گونهای Ú©Ù‡ باعث کاهش آسیب Ùˆ ریسک بلایای طبیعی آتی شود .
راهبرد جامع مدیریت ریسک بلایای طبیعی در Ú©Ù†ÙØ±Ø§Ù†Ø³ هیوگو
در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ اقدامات متنوعی در زمانهای مناسب انجام میشود. هریک از این اقدامات Ùˆ زمان مطلوب انجام آنها ØØ§Ú©ÛŒ از چرخهای اساسی است Ú©Ù‡ به چرخة مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† مشهور است. مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† مؤثر Ùˆ کارآمد باید برای هریک از این مراØÙ„ØŒ تمهیدات خاصی را در نظر بگیرد. در مدلهای مختل٠ارائهشده، این چرخه سه مرØÙ„Ø© اصلی پیش، ØÛŒÙ† Ùˆ پس از Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ ÙØ§Ø²Ù‡Ø§ÛŒ پیشبینی Ùˆ پیشگیری از وقوع Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ برخورد Ùˆ مداخله در Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ بازسازیپس از وقوع Ø¨ØØ±Ø§Ù† دارد.
مرØÙ„Ø© پیش از Ø¨ØØ±Ø§Ù†
در وضعیت Ùˆ مرØÙ„Ø© پیش از Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ تهدیدی جدی برای زندگی Ùˆ عملکردهای عادی رخ نمیدهد. در این مرØÙ„Ù‡ اقدام اساسی، نظارت، برنامهریزی Ùˆ گردآوری دادهها برای تصمیمگیری است. این مرØÙ„Ù‡ مشتمل بر گردآوری دادهها برای شناسایی Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ آینده، آمادهسازی Ùˆ انجام اقدامات پیشگیرانه است. در این مرØÙ„Ù‡ نیاز است یک تیم کارآمد مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† تشکیل Ùˆ برنامههای تمرینی برای آزمایش میزان آمادگی Ùˆ پیامهایی بهصورت پیشنویش بهمنظور Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ در زمان Ø¨ØØ±Ø§Ù† تدارک دیده شود. این مرØÙ„ه، امکان واکنش سریعتر Ùˆ اتخاذ تصمیمات مؤثرتر را در زمان اضطراری وقوع Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ برای تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† ÙØ±Ø§Ù‡Ù… میآورد Ú©Ù‡ موجب Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ کارایی آنها میشود. نتیجة این امر نیز، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ Ø§Ø¹ØªÙ…Ø§Ø¯Ø¨Ù‡Ù†ÙØ³ Ùˆ تلاش سایر کارکنان ستادی Ùˆ Ø°ÛŒÙ†ÙØ¹Ø§Ù† درزمینة مهار Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ خواهد بود.
مرØÙ„Ø© ØÛŒÙ† Ø¨ØØ±Ø§Ù†
در این مرØÙ„ه، Ø¨ØØ±Ø§Ù† روی داده است Ùˆ اقدامات پاسخی Ùˆ واکنشی تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† آغاز میشود. کارایی تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† در این مرØÙ„Ù‡ به کار تیمی، ارزیابی دقیق از وضعیت Ùˆ ارتباطات مؤثر درونی Ùˆ بیرونی وابسته است. اعضای تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† باید توانایی تصمیمگیری Ùˆ ریسککردن را در این وضعیت اضطراری داشته باشند. در ØÛŒÙ† Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ دادههای زیادی گردآوری Ùˆ به تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† ارسال میشود. این دادهها باید به اطلاعات Ù…Ùید Ùˆ دقیقی مبدل شوند Ùˆ به کانالهای ارتباطی داخلی Ùˆ خارجی جریان یابند. در این مرØÙ„Ù‡ ارتباطات خارجی (خارج از منطقه) Ùˆ بین سازمانی بسیار مهم است؛ همچنین تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† باید با ارتباطات کلامی Ùˆ غیرکلامی مناسب بر Ø°ÛŒÙ†ÙØ¹Ø§Ù† Ùˆ آسیبدیدگان تأثیر بگذارد Ùˆ اطمینان آنها را جلب کند. پاسخها Ùˆ اقدامات سریع، بیانیههای صادقانه Ùˆ ÙˆØ§Ø¶Ø Ùˆ همچنین ارتباط مؤثر با رسانهها در این مرØÙ„Ù‡ بسیار ضروری است. انتشار سریع پیامهای هشدار، تخلیة مناطق Ùˆ ØÙاظت از مناطق تخلیهشده را مهمترین اقدامات این مرØÙ„Ù‡ میدانند 2).
مرØÙ„Ø© پس از Ø¨ØØ±Ø§Ù†
این مرØÙ„Ù‡ دربرگیرندة بازسازی، بازیابی Ùˆ یادگیری است. در این مرØÙ„Ù‡ نخست ØØ§Ù„ت اضطرار لغو میشود Ùˆ سازمانها انجام امور عادی را شروع میکنند. در مرØÙ„Ø© دوم، گردآوری دادهها بهمنظور ارائة گزارشهای دقیق به تیمهای مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† برای تصمیمگیری دربارة Ù†ØÙˆÙ‡ Ùˆ جریان بازسازی Ùˆ بازیابی انجام میگیرد. در این مرØÙ„Ù‡ باید یادگیری Ùˆ تجربهاندوزی انجام شود Ùˆ تیمهای مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ راهکارهای جدیدی با برطرÙکردن ضعÙهای کنونی برای پیشگیری، آمادگی Ùˆ پاسخ به بلایا Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ آتی ارائه کنند. پیشبینیناپذیر Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ بودن، ویژگی اصلی Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§Ø³ØªØ› در این میان، مقایسة شرایط پیش Ùˆ پس از Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ لازمة مدیریت مطلوب Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ بعدی است.
مدیریت مدرن Ø¨ØØ±Ø§Ù† با توجه به تغییر دیدگاههای مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† در وضعیت کنونی به شبکهسازی Ùˆ بهرهگیری از همکاری بازیگران Ùˆ Ø°ÛŒÙ†ÙØ¹Ø§Ù† متعددی وابسته است. تخصص Ùˆ تجربة مدیران Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ عنصر بسیار ضروری برای سازماندهی Ùˆ پاسخ در شرایط Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ است Ú©Ù‡ یکی از مهمترین عوامل تØÙ‚Ù‚ این امر، داشتن اطلاعات Ùˆ آگاهیهای کامل از وضعیت است تا تصمیمات بهصورت ذهنی Ùˆ بدون اطلاعات موثق اتخاذ نشوند. با توجه به اهمیت Ùˆ نقش مدیران در کنترل، پیچیدهبودن وضعیت Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ Ùˆ نیاز به کار تیمی Ùˆ همکاری گروهی، باید درزمینة مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† از مدیریت به سمت رهبری Ø¨ØØ±Ø§Ù† ØØ±Ú©Øª کرد Ùˆ مدیران، نقش رهبری را در مدیریت Ùˆ ساماندهی وضعیت Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ Ø§ÛŒÙØ§ کنند. در مرØÙ„Ø© بازیابی، رهبر مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† باید برنامهها Ùˆ اقدامات سازگارانه را متناسب با وضعیت Ùˆ تغییرات جدید در نظر گیرد. در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† باید تصمیمات بعدی برپایة نتایج اجرای تصمیمات Ùˆ برنامههای پیشین باشد؛ بنابراین تصمیمات باید بهصورت گامبهگام Ùˆ در تیمی مدیریتی Ø´Ú©Ù„ گیرد.
مدیران Ø¨ØØ±Ø§Ù† به دادهها Ùˆ اطلاعات کاÙÛŒ برای آگاهی مطلوب از رویدادهای مسبب Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ØŒ ریشهها Ùˆ عواقب آن نیاز دارند، در غیر این صورت تصمیمات جز آزمون Ùˆ خطا نخواهد بود Ùˆ با توجه به سه عامل Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª زمان، تهدید Ùˆ غاÙلگیری، چنین رویکردی در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† جایی نخواهد داشت. بازیابی پس از وقوع Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ نباید Ùقط به بازسازی ختم شود؛ بلکه Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ظرÙیت یادگیری Ùˆ تجربهاندوزی را نیز شامل میشود. در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† چندین سازمان مختل٠درگیر انجام وظایÙÛŒ میشوند Ú©Ù‡ باید با هماهنگی کامل برای پیشگیری از Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ کاهش آثار آن اقدام کنند Ùˆ آمادگی لازم را داشته باشند. همچنین سازمانهای مربوط باید به Ù†ØÙˆ مطلوبی برای انجام تمهیدات لازم Ùˆ ضروری Ùˆ بهبود امور Ùˆ اوضاع پس از بروز Ø¨ØØ±Ø§Ù† اقدام کنند. موÙقیت این ÙØ¹Ø§Ù„یت مدیریتی در رویارویی مؤثر با Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ دستیابی به اهدا٠آن متأثر از شرایط مکانی Ùˆ زمانی Ù…ØÙ„ وقوع Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ سرعت عمل مدیریت در بسیج نیروها، آمادگی مناسب نیروهای عملیاتی Ùˆ مدیریتی، تواناییهای جامعة آسیبدیده Ùˆ شدت ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ است. برنامهریزی برای Ø¯ÙØ¹ یا ادارة Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ در Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨Ø§Ù„Ø§ Ùˆ ØÙ…ایت مدیران ارشد سازمان از آنها از آن رو ضروری است Ú©Ù‡ مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† را به یک ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ Ùˆ نظام Ùکری تبدیل کند؛ ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ بهصورت پیوسته تصمیمات Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یتها را پیش ببرد؛ در هر ØØ§Ù„ مدیریت مؤثر Ø¨ØØ±Ø§Ù† مستلزم تلاشهای هماهنگشده، ÙØ±Ø§Ú¯ÛŒØ± Ùˆ چندوظیÙهای است. چنین تلاشی میباید پیش از بروز Ø¨ØØ±Ø§Ù† تدارک دیده شده باشد Ùˆ مدتها پس از به کنترل درآمدن آن نیز ادامه یابد.
تجربه، بهترین معلم مدیران Ø¨ØØ±Ø§Ù† است. معمولاً کسانی Ú©Ù‡ پیش از این Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒÛŒ را تجربه کردهاند، ØØ³Ø§Ø³ÛŒØª بیشتری به Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ آتی دارند؛ علاوه بر تجربه، سایر اجزای مدیریت دانایی Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قدرت Ùکر خود Ùˆ دیگران نیز بر پیشگیری Ùˆ مداخله در Ø¨ØØ±Ø§Ù† تأثیر میگذارد؛ زیرا تÙکر دربارة عوامل Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ø³Ø§Ø²ØŒ نخستین قدم در مسیر تدوین برنامة مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ نبرد با خطاهای آتی است. گروه مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† باید شامل Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ باشد Ú©Ù‡ از توانایی Ùˆ تخصص کاÙÛŒ Ùˆ قدرت تÙکر، ادراک Ùˆ توانایی ارزیابی موقعیتها Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ برخوردارند Ùˆ توانایی پیشگیری از Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ Ùˆ مداخله در آنها را دارند. بیتردید انتخاب رهبر گروه بر کارایی Ùˆ اثربخشی آنان تأثیری بسزا دارد. ÙˆÛŒ باید ÙØ±Ø¯ÛŒ مقتدر Ùˆ دارای اطلاعات کاÙÛŒ دربارة ویژگیهای درونی Ùˆ بیرونی سازمان مانند روابط عمومی، کارکنان، قوانین Ùˆ نظایر آن باشد. گروه مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† میتواند با مطالعه Ùˆ بررسی پیش از وقوع Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ انجام آزمایش Ùˆ شبیهسازی بسیاری از Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ØŒ آنها را پیشبینی Ùˆ اقدامات لازم را انجام دهد.
در برنامههای مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ مدیریت ارتباطات Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ نقشی بسیار ØØ³Ø§Ø³ Ùˆ کلیدی را بازی میکند. مدیریت ارتباطات Ø¨ØØ±Ø§Ù† شامل برنامهریزی Ùˆ اجرای ÙØ¹Ø§Ù„یتهایی است Ú©Ù‡ سازمان را قادر میسازد از مجرای رسانههای خبری Ùˆ به شیوهای اثربخش، مردم را در جریان رویدادهای واقعی قرار دهد. براساس این ØªØ¹Ø±ÛŒÙØŒ مدیریت ارتباطات Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ بخشی از روابط عمومی است Ùˆ پیدایی آن بهصورت مستقیم با شیوة اطلاعرسانی رسانههای خبری ارتباط دارد Ùˆ ایجاب میکند هر سازمان دربارة رویدادها Ùˆ جزئیات آن مردم را در جریان بگذارد Ùˆ به آنها اطلاعات دقیق دهد. توانایی آگاهسازی دربارة طبیعت ØÙˆØ§Ø¯Ø« Ùˆ نتایجی Ú©Ù‡ به بار میآورند، تأثیر زیادی بر کسب موÙقیت خواهد داشت؛ در این میان باید سخنگوی توانمندی در تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† ÙØ¹Ø§Ù„یت کند.
هر اندازه سازماندهی نیروهای مقابلهکننده با Ø¨ØØ±Ø§Ù† بیشتر باشد، کنترل Ø¨ØØ±Ø§Ù† آسانتر است؛ هر اندازه میزان ارتباطات بین ارگانهای مقابلهکننده با Ø¨ØØ±Ø§Ù† بیشتر باشد، مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† کاراتر است؛ هر اندازه سرعت تصمیمگیری در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† بیشتر باشد، سرعت کنترل Ø¨ØØ±Ø§Ù† بیشتر است Ùˆ درنهایت هر چقدر عوامل Ø¨ØØ±Ø§Ù† برای مدیران Ø¨ØØ±Ø§Ù† آشناتر باشد، کنترل Ø¨ØØ±Ø§Ù† آسانتر است. عمدهترین وظای٠مدیر Ø¨ØØ±Ø§Ù† عبارتاند از:
- برنامهریزی برای پیشگیری Ùˆ کاهش آثار Ùˆ آمادگی بهمنظور مقابله با ØØ§Ø¯Ø«Ù‡Ø›
- جلب مشارکت مردمی در ÙØ¹Ø§Ù„یتهای پیشگیری، کاهش آثار، آمادگی دربرابر ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ Ùˆ مقابله با آن؛
- سازماندهی Ùˆ ایجاد ساختارهای سازمانی ویژة مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ø›
- بهکارگیری نیروی انسانی از Ø³Ø·Ø Ø¹Ù…Ù„ÛŒØ§Øª تا Ø³Ø·Ø ÙØ±Ù…اندهی؛
- رهبری ÙØ¹Ø§Ù„یتهای پیشگیری، کاهش آثار، آمادگی، مقابله Ùˆ بازسازی؛
- نظارت بر ÙØ¹Ø§Ù„یتها Ùˆ کنترل آنها.
همچنین هر سیستم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† برای تضمین موÙقیت خود باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- از مشارکت داوطلبانة مردم در امور آمادگی، مقابله، امدادرسانی، کاهش آثار Ùˆ بازسازی Ùˆ عادیسازی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند؛
- بازدهی و امکانات اجرایی قوی داشته باشد؛
- به نیاز آسیبدیدگان واق٠باشد؛
- مدیریت غیرمتمرکز داشته باشد؛
- به Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از روشهای جدید Ùˆ ابتکاری در عملیات امدادرسانی توجه کند؛
- به عملیاتی دست بزند که دربارة آن بهترین اطلاعات و آگاهی را دارد؛
- ساختار سازمانی ساده Ùˆ تعداد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ کارمند داشته باشد؛
- برای ایجاد هماهنگی عملیات بین سازمانهای مسئول مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† تلاش کند.
متغیرهای اندازهگیری وضعیت مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† مخاطرات Ù…ØÛŒØ·ÛŒ
ÙØ§Ø² |
مرØÙ„Ù‡ |
اقدامات مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† |
|
---|---|---|---|
پیش از Ø¨ØØ±Ø§Ù† |
پیشگیری |
جلوگیری از قراردادن کاربریهای ناسازگار در کنار یکدیگر (همگرایی ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ Ùˆ کاربریها)Ø› پوشش بیمهای در میان مردم Ù…ØÙ„ÛŒ Ùˆ زمینهسازی برای تقویت آن؛ تدوین مقررات ایمنی Ùˆ نظارت بر Ù†ØÙˆØ© اعمال آنها (استØÚ©Ø§Ù… بناها، رعایت ØØ±ÛŒÙ…ها، برخورد با ساختوسازهای غیرقانونی)Ø› آگاهیداشتن مدیران از Ù…Ùهوم ریسک مخاطره؛ آگاهی از Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ Ù…ØÛŒØ·ÛŒ تهدیدکنندة منطقه؛ ثبت دادههای مرتبط با Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ طبیعی گذشته؛ بهرهگیری از روشهای نوین رصد Ùˆ مدیریت مخاطرات Ù…ØÛŒØ·ÛŒ (مانند علم سنجش از دور Ùˆ سیستم اطلاعات مکانی، ایجاد سامانههای پیشبینی Ùˆ هشدار سریع)Ø› وضعیت بهرهبرداری Ùˆ ØÙاظت از Ù…ØÛŒØ· طبیعی منطقه؛ وضعیت ارتباط Ùˆ تعامل مردم Ù…ØÙ„ÛŒ Ùˆ نهادهای دولتی؛ کمیت Ùˆ Ú©ÛŒÙیت مناسب راههای ارتباطی Ùˆ دیگر خدمات Ùˆ امکانات زیرساختی در نواØÛŒ روستایی Ùˆ زیرساختهای درونشهری؛ برنامههای واکنش اضطراری؛ دانش امدادهای اولیه Ùˆ Ù†ØÙˆØ© کمکرسانی؛ وضعیت تنوع شغلی Ùˆ منابع درآمدی مردم Ù…ØÙ„ÛŒ Ùˆ Ø³Ø·Ø Ùقر معیشتی در شهرستان. |
|
آمادگی |
تعیین Ø´Ø±Ø ÙˆØ¸Ø§ÛŒÙ Ø³Ø§Ø²Ù…Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ هشداردهنده Ùˆ عملکننده؛ ایجاد ØÙ„قة ارتباطی سالم بین سازمانهای هشداردهنده Ùˆ سازمانهای عملکننده؛ توانایی تداوم خدماترسانی عامه در مواقع اضطراری؛ آموزش کارکنان، مطالعه Ùˆ پژوهش Ùˆ ظرÙیتسازی در ارتباط با Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ طبیعی؛ ایجاد Ùˆ تقویت شبکة انتشار خبر در مواقع اضطراری (آگاهی از شیوههای اطلاعرسانی برای کنترل اوضاع با رخدادن مخاطرات Ù…ØÛŒØ·ÛŒØŒ آمادهبودن پیامهایی درزمینة ایمنی مردم Ùˆ کنترل شرایط روانی Ø¢Ø´ÙØªØ© مردم Ù…ØÙ„ÛŒ هنگام Ø¨ØØ±Ø§Ù†ØŒ داشتن سخنگو در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ توانمندی آن)Ø› وجود تجهیزات تخصصی امداد Ùˆ نجات (پشتیبانی، تجهیزات سبک Ùˆ سنگین عملیاتی)Ø› ایجاد Ùˆ تقویت مراکز عملیات اضطراری؛ آمادهسازی امکانات Ùˆ تجهیزات جستوجو؛ وضعیت ذخیرة اقلام امدادی، غذایی Ùˆ دارویی؛ آمادگی ترابری اضطراری؛ وجود نقشهها Ùˆ گراÙهای مناسب Ùˆ متناسب با نوع Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ در مراکز اداری؛ برگزاری مانورهای آمادگی Ùˆ شرکت در آنها؛ داشتن مطالعات بهروز مرتبط با مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ø› کمیت Ùˆ Ú©ÛŒÙیت خدماترسانی به مراکز امدادی Ùˆ اورژانسی؛ داشتن پناهگاههای اولیة استاندارد (مدارس، مساجد، سالنهای ورزشی Ùˆ...) Ùˆ منابع مالی اضطراری برای ØÙ…ایت از آسیبدیدگان؛ بهرهگیری از رسانه برای ØÙظ آمادگی Ùˆ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ آگاهی مردم Ù…ØÙ„ی؛ تخصیص اعتبارات به برنامههای امدادی Ùˆ تقویت لجستیکی؛ ارتباط با سازمانهای مردمنهاد Ùˆ تقویت آنها؛ میزان توانمندی Ùˆ تجربة مدیران Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ø› برنامة مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† مختص هر مخاطرة موجود در منطقه؛ داشتن برنامة عملیاتی برای Ú©Ù…Ú© به گروهها Ùˆ قشرهای آسیبپذیر (سالمندان، زنان، کودکان، بیماران Ùˆ...). |
||
ØÛŒÙ† Ø¨ØØ±Ø§Ù† |
مقابله |
توانایی اعلام هشدار Ùˆ بهکارانداختن شبکة اطلاعرسانی در ØÛŒÙ† Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ø› توانایی تأمین Ùˆ توزیع مطلوب اقلام ضروری، تخلیه Ùˆ اسکان اضطراری؛ توانایی برقراری نظم Ùˆ امنیت؛ توانایی تشکیل تیم مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ù…ØÙ„ÛŒ با ØØ¶ÙˆØ± آگاهان منطقه؛ توانایی Ù†ØÙˆØ© ارتباطات درون Ùˆ برونسازمانی Ùˆ همگرایی شبکهای؛ توانایی مدیریت بازماندگان Ùˆ Ù…Ø¬Ø±ÙˆØØ§Ù†Ø› توانایی بسیج عمومی Ùˆ سازماندهی نیروهای Ù…ØÙ„ÛŒ Ùˆ غیردولتی؛ دانش اطلاعرسانی Ùˆ بهکارگیری تیمهای امداد Ùˆ نجات (تشکیل بیمارستان ØµØØ±Ø§ÛŒÛŒØŒ مددکاری روانی، سمپاشیهای بهداشتی Ø§ØØªÙ…الی Ùˆ...)Ø› دانش امکانات Ú©Ø´Ù Ùˆ تشخیص هویت Ùˆ دÙÙ† اجساد؛ توانایی مدیریت هزینهها، کالاها Ùˆ خدمات Ú©Ù…Ú©ÛŒ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØªÛŒØ› توانایی کنترل Ùˆ مدیریت جریان ØØ§Ù…لهای انرژی (قطع شریانهای آب، برق Ùˆ گاز، Ø§Ø·ÙØ§ÛŒ ØØ±ÛŒÙ‚های مهارشدنی)Ø› قدرت تصمیمگیری Ùˆ ریسکپذیری مدیران؛ دانش Ù†ØÙˆØ© بازتاب وقایع Ùˆ نیازها به خارج (ارتباط با رسانه Ùˆ مردم)Ø› داشتن نیروهای متخصص Ùˆ آموزشدیدة مردمی Ùˆ اداری. |
|
پس از Ø¨ØØ±Ø§Ù† |
بازسازی و بازیابی |
توانایی امداد Ùˆ نجات Ùˆ تأمین اقلام ضروری؛ توانایی برقراری نظم Ùˆ امنیت؛ پرداخت بیمه Ùˆ ØÙ…ایت مالی برای بازسازی مطلوب سازهها؛ دانش Ùˆ Ù†ØÙˆØ© بهرهگیری از نیروهای بومی Ùˆ مردمی درزمینة تسریع عملیات بازسازی؛ آگاهی از نیازهای امدادرسانی این مرØÙ„Ù‡ (مددکاری Ùˆ ارائة مشاورههای روانی)Ø› ساماندهی کمکهای داخلی Ùˆ خارجی (درون Ùˆ برونمنطقهای، ملی Ùˆ بینالمللی)Ø› دانش مکانیابی Ùˆ معیارهای آن؛ Ø³Ø·Ø Ø¢Ú¯Ø§Ù‡ÛŒ در ارتباط با خزشی Ùˆ طولانی بودن تأثیرات Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ùˆ نیاز به جدیت Ùˆ تداوم عملیات بازیابی؛ آگاهی در ارتباط با تجربهاندوزی از وضعیت ÙØ¹Ù„ÛŒ Ùˆ اقدامات برای Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‡Ø§ÛŒ آتی. |