عمدهترین مطالعه در زمینه رابطه ابعاد Ù…Ø®ØªÙ„Ù ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ùˆ مدیریت دانش به مطالعه لاوسن (2003) برمیگردد. مقیاس لاوسن در زمینه ارتباط مدیریت دانش با نوع ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ ØØ§Ú©Ù… برسازمان تنظیم شده است. براساس دیدگاه لاوسن مدیریت دانش شش بعد دارد:
1- خلق دانش (دانش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ)
2- جذب دانش
3- سازماندهی دانش
4- ذخیره دانش
5- انتشار دانش
6- بکارگیری دانش
لاوسن چهار نوع ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ را نیز متناسب با این ابعاد معرÙÛŒ کرده است. لاوسن از طبقهبندی ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ØŒ کویین Ùˆ کامرون Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده است. در واقع کویین Ùˆ کامرون (1999) در چارچوب ارزشهای رقابتی خود چهار نوع ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ را شناسایی کردهاند:
1- ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ گروهی
2- ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ ویژهسالاری
3- ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ بازاری
4- ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ سلسلهمراتبی
لاوسن از این چهار طبقه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده است.