در سالهای اخیر تاکید بر مدیریت دانش Ùˆ ایجاد ÙØ¶Ø§ÛŒ یادگیرنده برای توسعه نیروی انسانی منجر به اتخاذ استراتژیهای مبتنی بر دانش Ùˆ یادگیری شده است. امروزه سازمانها متناسب با نیازها Ùˆ شرایط خود، ابزارهای مختلÙÛŒ را برای جاریسازی استراتژیهای خود بکار میگیرند. ساختار جمعیتی نیروی انسانی، بازه عمر دانش در سازمان، نیاز به بهبود اشتراک دانش Ùˆ یا خلق دانش، میزان توجه به نوآوری Ùˆ خلاقیت Ùˆ زیرساختارهای Ùناوری اطلاعات در انتخاب ابزارهای مدیریت دانش برای بهبود Ùˆ توسعه نیروی انسانی تاثیرگذار است. نکته مهم، متعدد بودن ابزارهای مدیریت دانش برای تسهیل Ùˆ توسعه یادگیری Ùˆ بهبود دانش نیروی انسانی Ùˆ سازمان Ùˆ انتخاب بهینه از میان انها برای بهبود کسب Ùˆ کار سازمان است.
همانگونه Ú©Ù‡ بیان شد برای انتخاب صØÛŒØ ابزارهای مدیریت دانش میبایست عوامل متعددی را در نظر Ú¯Ø±ÙØªØŒ اهدا٠سازمان، نیازها Ùˆ مسائل سازمان Ùˆ توجه به ابعاد مدیریت دانش از مواردی است Ú©Ù‡ بر انتخاب رویکردها Ùˆ ابزارهای مدیریت دانش تاثیرگذار است. باید ابزارها را بگونهای انتخاب نمود Ú©Ù‡ مسیر دستیابی به اهدا٠بلند مدت Ùˆ کوتاه مدت سازمان تسهیل شود. شناسایی Ùˆ تØÙ„یل اهدا٠سازمان Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یتها Ùˆ اقدامات نیروی انسانی برای تولید Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدمات Ùˆ نیاز دانشی کارکنان برای بهبود روندهای کاری از اولین گامهایی است Ú©Ù‡ میبایست برای انتخاب بهینه ابزارهای مدیریت دانش Ø·ÛŒ شود. در کنار اهدا٠سازمان، مسایل Ùˆ نیازهای کارکنان سازمان نیز در انتخاب ابزار مناسب تاثیرگذار هستند. کارکنان سازمان برای ایجاد بهبود Ùˆ ØÙ„ مسائل ممکن است نیاز به کسب دانش از منابع دانشی بیرونی Ùˆ یا درونی سازمان Ùˆ یا ایجاد یک Ù…ØÛŒØ· تعاملی برای بهبود Ú©ÛŒÙیت Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدمات بر اساس نیازهای مشتری باشند. بنابراین نیازها Ùˆ مسائلی Ú©Ù‡ سازمان با آن روبروست بر انتخاب ابزارهای مدیریت دانش موثر خواهد بود.
دستهبندیهای مختلÙÛŒ برای ابزارهای مدیریت دانش میتوان در نظر Ú¯Ø±ÙØªØ› برای نمونه سازمان بهرهوری آسیا در یک دستهبندی معیار Ùناوری اطلاعات را مرزی برای ابزارها در نظر میگیرد Ùˆ در دستهبندی دیگر، متناسب با چارچوب مدیریت دانش خود، ابزارهای مدیریت دانش را دستهبندی میکند، ابزارهایی برای بکارگیری دانش، اشتراک دانش، شناسایی دانش، خلق دانش Ùˆ ذخیره دانش.
این نکته را باید توجه داشت Ú©Ù‡ ابزارهای مدیریت دانش Ù…Ù†ØØµØ± به یکی از ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ مدیریت دانش نیستند Ùˆ میتوانند تعدادی Ùˆ یا تمامی ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ مدیریت دانش را ØªØØª پوشش قرار دهند. به عنوان مثال شبکههای دانشی، ابزاری است Ú©Ù‡ میتواند برای هر پنج ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ مدیریت دانش بکار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود.
هر ابزاری Ú©Ù‡ انتخاب میشود میبایست بطور دقیق درباره آن Ùˆ شرایط Ùˆ دلایل بکارگیری آن اطلاعات کسب کرد تا بتوان میان نیازها Ùˆ اهدا٠سازمان Ùˆ ابزارهای مدیریت دانش تناظر برقرار نمود Ùˆ در نهایت انتخاب بهینهای را ایجاد نمود Ú©Ù‡ در نتیجه آن، ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ کسب Ùˆ کار در جهت اهدا٠سازمان بهبود یابند.
Ø´Ú©Ù„ بالا تعداد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ از ابزارهای مدیریت دانش را در دو دسته Ú©Ù„ÛŒ نشان میدهد Ú©Ù‡ میبایست به این نکته توجه نمود Ú©Ù‡ برای ابزارهایی همچون انجمن خبرگی، بستر Ùناوری اطلاعات نیز ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شده است. امروزه ابزارهای مدیریت دانش در Ø·ÛŒÙÛŒ بسیار ÙØ±Ø§ØªØ± از آنچه در Ø´Ú©Ù„ نشان داده قرار میگیرند Ú©Ù‡ هد٠آنها ØØ±Ú©Øª به سمت ایجاد Ù…ØÛŒØ·ÛŒ تعاملی برای یادگیری Ùˆ نوآوری است. ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ در آن ØÙ„ مساله، یادگیری Ùˆ نوآوری سه ØÙˆØ²Ù‡ تمرکز بوده تا بهرهوری Ùˆ کارایی سازمان بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ سازمان مسیر توسعه خود را با گامهایی سریعتر Ø·ÛŒ نماید. با انتخاب صØÛŒØ ابزارهای مدیریت دانش ارتباط میان کارکنان، ارتباط سازمان Ùˆ مشتریان، ارتباط سازمان Ùˆ تامینکنندگان بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ با تسهیل جریانهای دانشی Ùˆ نهادینه شدن آن در ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ کسب Ùˆ کار، هزینههای سازمان کاهش مییابد Ùˆ سازمان بصورت یک سازمان یادگیرنده عمل میکند. در ادامه پنج ابزار مدیریت دانش بصورت اجمالی معرÙÛŒ Ùˆ بررسی میشوند تا با Ù†ØÙˆÙ‡ پیادهسازی Ùˆ شرایط بکارگیری ابزارها آشنایی مختصری ØØ§ØµÙ„ شود.
روش Ø·ÙˆÙØ§Ù† Ùکری (Brain Storming)
یک ابزار شناخته شده است Ú©Ù‡ به شما در ایجاد راه ØÙ„ های خلاقانه برای یک مسأله Ú©Ù…Ú© میکند . روش Ø·ÙˆÙØ§Ù† Ùکری به ویژه هنگامی بسیار Ù…Ùید است Ú©Ù‡ شما بخواهید سنت Ø´Ú©Ù†ÛŒ کنید Ùˆ الگوهای تÙکر تثبیت شده را تغییر دهید طوری Ú©Ù‡ بتوانید به روشی نو به همه چیز بنگرید.اگر تیم شما از این روش Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند میتوانید از انواع تجارب اعضای تیم بهره بگیرید Ùˆ در ØÙ„ مسأله از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نمائید . با این کار ØŒ ایده های بسیاری بدست میآید یعنی شما میتوانید راه ØÙ„ های بهتری برای مسأله ای Ú©Ù‡ با آن روبرو هستید بدست آورید همچنین روش Ø·ÙˆÙØ§Ù† Ùکری به شما Ú©Ù…Ú© میکند از اعضای تیم برای راه ØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ در نهایت انتخاب میشود نظر بخواهید (راه ØÙ„هایی Ú©Ù‡ آنها خود ارائه داده اند.) دیگر اینکه از آنجا Ú©Ù‡ روش Ø·ÙˆÙØ§Ù† Ùکری جالب است به اعضای تیم Ú©Ù…Ú© میکند با یکدیگر Ù…ØªØØ¯ شوند Ùˆ در Ù…ØÛŒØ·ÛŒ مثبت Ùˆ پر ثمر مشکلات را ØÙ„ کنند.ابتدا از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ خواسته میشود به نظرات Ùˆ اندیشه هایی برسند Ú©Ù‡ ØØªÛŒ ممکن است در ابتدا Ú©Ù…ÛŒ غیر عاقلانه به نظر آیند . هد٠این است Ú©Ù‡ برخی از این ایده ها را بتوان به صورت راه ØÙ„های خلاقانه ارائه داد تا مشکل را ØÙ„ کرد ØŒ یا به ایده های بیشتر Ùˆ جدیدتری رسید . در این شیوه هد٠این است Ú©Ù‡ همه ÛŒ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ شرکت داشته باشند Ùˆ برای این کار برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ انگیزه ایجاد میشود تا راه های تÙکر معمولی خود را کنار بگذارند.بنابراین در ØÛŒÙ† جلسات روش Ø·ÙˆÙØ§Ù† Ùکری نباید از ایده ها انتقاد شود . شما سعی کنید Ø§ØØªÙ…الات را در نظر بگیرید Ùˆ ÙØ±Ø¶ÛŒØ§Øª غلط در مورد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªÙ‡Ø§ÛŒ مشکل را از میان بردارید . قضاوتها Ùˆ آنالیز در این مرØÙ„Ù‡ مانع از ایده سازی خواهد شد . Ùقط در پایان جلسه ÛŒ Ø·ÙˆÙØ§Ù† Ùکری میتوان به ارزیابی نظرات پرداخت یعنی زمانی Ú©Ù‡ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از روشهای قراردادی ØŒ راه ØÙ„هایی ÛŒØ§ÙØª شده است.
استاد-شاگردی (Mentoring)
منتورینگ یکی از راههای موثر برای انتقال دانش ضمنی از خبرگان است Ùˆ امروزه بصورت ÙØ¹Ø§Ù„یت کردن ØªØØª نظر یک خبره در سازمان معنی پیدا میکند. بر خلا٠کلاسهای درسی، شاگرد تمرینهای عملی را ØªØØª نظارت Ùˆ راهنمای استاد انجام میدهد. برنامههای رسمی استاد-شاگردی یک راهکار برای استمرار انتقال دانش هستند. در ناسا، این ابزار بصورت رسمی در Ø·ÛŒ چندین سال بکار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده Ùˆ شامل جلسات، آموزش Ùˆ ارزیابی استادان بوده است. با این وجود استاد-شاگردی بصورت غیر رسمی نیز میتواند رخ دهد. رویه غیر رسمی میتواند شامل در اختیار گذاشتن راهنما برای نیروی جدید Ùˆ یا تشویق ÙˆÛŒ برای ÛŒØ§ÙØªÙ† استاد باشد. Ø¨Ù‡Ø±ØØ§Ù„ سازمانها بدنبال ارتباطات رسمی برای آموزش سریع Ùˆ کارای نیروی جدید هستند. استاد-شاگردی یک ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ کلیدی برای مدیریت دانش Ù…ØØ³ÙˆØ¨ میشود، زیرا علاوه بر انتقال دانش ضمنی، به نیروی جدید (شاگردان) Ú©Ù…Ú© میکند تا به عنوان عضوی از سازمان Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ میشوند.
یک استاد میبایست ویژگیهای زیر را داشته باشد:
• خبرگی
• آشنایی با سازمان، رویهها Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯
• علاقهمند به راهنمایی Ùˆ آموزش
• توانمند برای ایجاد انگیزه
• داشتن مهارتهای ارتباطی
• متعهد به زمان Ùˆ منابع
مرور پس از اقدام (After Action Review)
مرور پس ازاقدام، ارزیابى روند Ùˆ اقدامات صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ میباشد Ú©Ù‡ بعد از اتمام پروژه یا یک ÙØ¹Ø§Ù„یت مهم با برگزاری جلساتی اجرا میشود Ùˆ به اعضاى تیم Ùˆ رهبران تیم این امکان را میدهد Ú©Ù‡ به Ú©Ø´Ù Ùˆ یادگیرى درباره Ø¢ Ù†Ú†Ù‡ رخ داده، دلایل آن، ارزیابى مجدد مسیر اجرا، مرور Ùˆ بازنگرى موÙقیتها Ùˆ چالشها بپردازند. برای بکارگیری این ابزار، نیازمندیهایی وجود دارد:
• ÙØ¶Ø§ Ùˆ ابزارهاى مناسب براى برگزارى جلسه
• اختصاص زمان کاÙÙ‰ Ùˆ مناسب
• تسهیل کننده براى Ø´Ú©Ù„ دادن Ùˆ هدایت Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ (تسهیلگر باید دانش مربوط به ÙØ¹Ø§Ù„یت/پروژه را داشته باشد Ùˆ ØªØ±Ø¬ÛŒØØ§ بطور مستقیم درگیر پروژه نبوده باشد زیرا وى مسئولیت هم Ø§ÙØ²Ø§ÛŒÙ‰ Ùˆ راهنمایى را بر عهده دارد نه Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù† به Ø¨ØØ«.
• نویسنده براى تضمین تهیه مستند ØªÙØµÛŒÙ„Ù‰ از جلسه AAR بدنبال ÛŒØ§ÙØªÙ† پاسخ براى 5 سؤال کلیدى است:
1. قرار بود چه چیزى رخ دهد؟
2 . واقعیت چه بود؟
3 . Ú†Ù‡ کارهایى خوب پیش Ù†Ø±ÙØªØŸ
4 . Ú†Ù‡ کارهایى خوب پیش Ø±ÙØªØŸ
5 . چه چیزى باید در آینده تغییر کند؟
خبرهیاب
برای بهبود ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ سازمان Ùˆ کاهش دوبارهکاریها، دانستن اینکه Ú†Ù‡ کسی چهچیزی میداند بسیار ارزشمند Ùˆ Ú©Ù…Ú© کننده است Ùˆ امروزه به یکی از ابزارهای کلیدی مدیریت دانش تبدیل شده است. زمانیکه سازمان با تعداد زیادی نیروی انسانی روبروست، پیدا کردن دانش درست در سازمان مشکل میشود Ùˆ گاهی منجر به اختراع دوباره چرخ بدلیل ناآگاهی از دانش Ùˆ تخصص کارکنان میشود.
خبرهیاب (او Ú†Ù‡ کسی است) یک ابزار Ùناوری اطلاعات است Ú©Ù‡ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کارا Ùˆ موثر Ùˆ یا اشتراک دانش موجود را از طریق ایجاد ارتباط میان ØµØ§ØØ¨Ø§Ù† دانش Ùˆ متقاضیان دانش ÙØ±Ø§Ù‡Ù… میکند. گاهی سیستم به ایجاد تیمها/پروژههای جدید از طریق ÛŒØ§ÙØªÙ† خبرگان مورد نیاز Ú©Ù…Ú© میکند. خبره یاب میتواند به سادگی ØµÙØØ§Øª زرد باشد Ùˆ یا با داشتن امکاناتی مانند جستجوی اتوماتیک خبرگی پیچیده باشد.
زمانی Ú©Ù‡ در سازمان نسبت به دانش Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ آشنایی وجود دارد (Ú†Ù‡ کسی Ú†Ù‡ چیزی میداند)ØŒ نیازی به ایجاد سیستم خبرهیاب نیست. اما زمانی Ú©Ù‡ از مهارتها Ùˆ تخصص کارکنان سازمان اطلاعاتی وجود ندارد، یک سیتم خبرهیاب میتواند Ù…Ùید واقع شود.
گامهای زیر برای طراØÛŒ Ùˆ پیادهسازی یک سیستم خبرهیاب پیشنهاد میشود:
1. تعری٠اهدا٠مدیریت دانش
2. تعری٠رابط کاربری
3. ثبت تخصص کاربران
4. ØÙظ Ùˆ توسعه سیستم
شبکه اجتماعی سازمانی (Enterprise social network)
شبکه اجتماعی سازمانی متمرکز بر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از شبکههای اجتماعی Ùˆ ارتباطات اجتماعی در میان کارکنان است Ú©Ù‡ از طریق Ù†Ø±Ù…Ø§ÙØ²Ø§Ø± شبکه اجتماعی تسهیل میشود. Ù†Ø±Ù…Ø§ÙØ²Ø§Ø± شامل Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§ØªÛŒ برای اینترانت سازمان Ùˆ سایر Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…های کلاسیک میباشد Ú©Ù‡ توسط سازمانهای بزرگ برای سازماندهی ارتباطات آنها، تعامل Ùˆ سایر جوانب اینترانت سازمان مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار میگیرد.
طبق پژوهشهای صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ چیزی در ØØ¯ÙˆØ¯ 3-5 درصد بازگشت بر روی شبکه اجتماعی ØØ§ØµÙ„ شده است Ùˆ اثربخشی بازاریابی Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ تا ØØ¯ زیادی بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. شبکه اجتماعی سازمان اشتراک دانش را در کنار ارتباطات سازمانی بهبود میبخشد Ùˆ با تشکیل تیمهای مجازی ØÙˆÙ„ یک موضوع، زمان ØÙ„ مساله را کاهش میبخشد. امروزه Ù†Ø±Ù…Ø§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ شبکه اجتماعی دارای قابلیتهایی مانند ویکی، ÙØ±ÙˆÙ…ØŒ مدیریت عکس Ùˆ ویدئو، ارسال پیام، تقویم کاری، تشکیل انجمن، ØµÙØÙ‡ Ù¾Ø±ÙˆÙØ§ÛŒÙ„ اعضا Ùˆ ... میباشند Ú©Ù‡ ارتباطات سازمانی را بهبود میبخشد. علاوه براین با امکان متصل شدن مشتریان Ùˆ شرکای سازمان، ارتباطات سریعتر Ùˆ کاراتر برون سازمانی Ùˆ کسب دانش از Ø°ÛŒÙ†ÙØ¹Ø§Ù† بیرونی سازمان ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شده است.