مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی (Knowledge management - KM) به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات Ùˆ اندوختههای علمی است، به گونهای Ú©Ù‡ به هنگام نیاز در اختیار Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر Ùˆ موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی Ùˆ راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش Ùˆ تطبیق بینشها Ùˆ تجارب در سازمان میباشد.
رویکرد یکپارچه شناسایی، تولید، ذخیرهسازی، تسهیم Ùˆ بهکارگیری دانش بهگونهای Ú©Ù‡ منجر به یادگیری، ارزش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒØŒ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ بهرهوری Ùˆ نوآوری شود.
رویکردی یکپارچه به شناسایی، کسب Ùˆ استخراج، بازیابی، ارزیابی، تسهیم Ùˆ خلق کلیه منابع دانش سازمان است به گونه ای Ú©Ù‡ سازمان را در جهت دستیابی به اهدا٠سازمانی Ú©Ù…Ú© نماید. هد٠مدیریت دانش برقراری ارتباط بین خبرگان Ùˆ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ مجرب سازمان با Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ است Ú©Ù‡ نیاز به دانش خاصی را دارند. ایجاد چنین ارتباطی به Ú©Ù…Ú© ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ Ùˆ ابزارهای مدیریت دانش تسهیل Ù…ÛŒ گردد. موÙقیت در زمینۀ مدیریت دانش نیازمند ایجاد یک Ù…ØÛŒØ· جدید کاری Ù…ÛŒ باشد Ú©Ù‡ دانش Ùˆ تجربه بتوانند به Ø±Ø§ØØªÛŒ تسهیم شوند.