نقشه دانش مکانی برای ÛŒØ§ÙØªÙ† منبع پاسخها، یک روش Ùˆ ÙØ±Ù…ت برای جمعآوری Ùˆ برقراری ارتباط Ùˆ جایی Ú©Ù‡ دانش قرار دارد یا مستقر است Ùˆ یا Ùقدان آنرا نشان میدهد میباشد. کمترین معیار برای نقشه دانش، یک بازنگری Ú©Ù„ÛŒ گراÙیکی Ùˆ ارجاعدهی به Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ مرتبط با دانش Ú©Ù‡ یک هد٠مرتبط با مدیریت دانش را برآورده سازد، است. از این طریق با نمایش بصری اطلاعات کسب شده در نقشههای دانش میتوان بسیاری از اهدا٠مدیریت دانش را Ù…ØÙ‚Ù‚ ساخت. در واقع نقشه دانش یک نمایش بصری ایجاد میکند Ú©Ù‡ Ø³ÙØ± مدیریت دانش را Ø±Ø§ØØªØªØ± Ùˆ هد٠را دست ÛŒØ§ÙØªÙ†ÛŒ میکند.
هدایت به سوی هر دو نوع دانش یعنی دانش ضمنی (Tacit Knowledge) Ùˆ دانش ØµØ±ÛŒØ (Explicit Knowledge) از مهمترین اهدا٠ترسیم نقشه دانش است. این ابزار به مدیران Ùˆ کارکنان سازمان Ú©Ù…Ú© میکند تا به صورت گراÙیکی، منابع دانشی سازمان، نیازهای دانشی، ارتباط بین آنها Ùˆ ارتباطات ØØ§Ú©Ù… بر آنها را مشاهده Ùˆ تجزیه Ùˆ تØÙ„یل کنند.
نقشه دانش بر اساس اهدا٠و استراتژی سازمان Ø´Ú©Ù„ میگیرد؛ لذا برای هر هدÙÛŒ Ú©Ù‡ سازمان در نظر میگیرد، باید یک نقشه دانش طراØÛŒ شود.
چرا نقشه دانش بکار میرود؟