فصل دوم : ارزیابی و تحلیل نقاط ضعف و قوت
١. خودارزیابی
به منظور خودارزیابی و تعیین سطح بلوغ و آمادگی مدیریت دانش در جهت برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف و ماموریت ها در حوزه ستادی وزارت نیرو، از پرسشنامه مدل مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی استفاده گردید که در ذیل نتایج آن طی نمودار راداری ذیل مشخص شده است:
٢- تحلیل SWOT (نقاط قوت و زمینه بهبود)
با توجه به خودارزیابی صورت گرفته نقاط قوت و زمینههای بهبود بهشرح ذیل حاصل گردید:
- رهبری
نقطه قوت:
- تسهیم دانش، دیدگاه و راهبرد مربوط به چشم انداز، ماموریت و اهداف سازمانی
زمینه بهبود:
- تدوین سیاست مدیریت دانش
- جلب مشارکت مدیران
- فرآیند
نقطه قوت:
- مدیریت فرایندهای کاری کلیدی
زمینه بهبود:
- ارزیابی و بهبود مستمر فرایندهای کاری
- کارکنان
نقطه قوت:
- برنامه های تربیتی، آموزشی و توسعه شغلی سازمان
زمینه بهبود:
- طراحی فرایندهای رسمی مشاوره کارکنان، مربیگری و آموزش
- فرایند نظاممند آشنا سازی برای کارکنان جدید
- فناوری
نقطه قوت:
- به روزسانی مرتب اطلاعات موجود در وب سایت و اینترانت سازمان
- دسترسی همه کارکنان به رایانه
- دسترسی همه کارکنان به ایتنرنت و اینترانت و ایمیل
زمینه بهبود:
- ایجاد و هماهنگ سازی زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان با راهبرد مدیریت دانش
- فرایندهای دانشی
نقطه قوت:
.......................
زمینه بهبود:
- مدیریت فرایندهای کاری
- حفظ و نگهداری دانش کارکنانی که سازمان را ترک می کنند.
- مستندسازی و تسهیم نتایج حاصل از پروژه ها و کارهای اتمام یافته
- ایجاد مخزن دانشی
- تدوین فرایندهای نظاممند برای شناسایی، خلق، ذخیره، تسهیم و بهکارگیری دانش
- یادگیری و نوآوری
نقطه قوت:
- تمایل مدیریت سازمان به آزمایش ابزارها و فنون جدید
زمینه بهبود:
- در نظر گرفتن مشوقهای لازم برای مشارکت کنندگان در فرایند تسهیم دانش
- ارزش قائل شدن به احساس توانمندی افراد
- تشکیل تیم های بین وظیفه ای برای حل مسائل و مشکلات در واحدهای مختلف
- تدوین برنامه هایی به منظور تشریح و تقویت ارزشهای مربوط به یادگیری و نوآوری
- نتایج مدیریت دانش
نقطه قوت:
زمینه بهبود:
- نگهداری سوابق اقدامات موفق
- تدوین شاخص هایی برای ارزیابی تاثیر ابتکارات دانشی و سهم افراد در آنها