پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی (APO)
دستورالعمل تکمیل پرسشنامه:
لطفا بر اساس امتیازبندی انجام شده در جدول زیر، با توجه به گزارههای مطرح شده و بر مبنای اطلاعاتی که دارید، پرسشنامه را تکمیل و عدد مورد نظر خود را برای هر سؤال در ستون مربوطه درج نمایید.
| امتیاز | ١ | ٢ | ٣ | ٤ | ٥ | 
| 
			 گزینه پاسخ  | 
			
			 به هیچ وجه انجام نمیشود یا خیلی ضعیف انجام میشود.  | 
			
			 به طور ضعیف انجام میشود.  | 
			
			 به اندازه کافی انجام میشود.  | 
			
			 به خوبی انجام می شود.  | 
			
			 بسیار خوب انجام میشود.  | 
		
| 
			 شماره گزاره  | 
			شرح سؤال | ١ | ٢ | ٣ | ٤ | ٥ | 
| 
			 1  | 
			
			 این سازمان، دانش، دیدگاه و راهبرد مربوط به چشم انداز، مأموریت و اهداف سازمانی را به کارکنان اعلام نموده است.  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			|
| 2 | 
			 در این سازمان، هماهنگی سازمانی لازم برای رسمیت بخشیدن به ابتکارات مدیریت دانش (از قبیل: ایجاد واحد هماهنگی مرکزی برای مدیریت دانش، انتصاب مدیر عالی دانش، تشکیل تیمهای فناوری ارتباطات و بهبود کیفیت، طراحی و استقرار شبکههای دانش) انجام شده است.  | 
			|||||
| 3 | 
			 منابع مالی لازم به مدیریت دانش در سازمان اختصاص داده شده است.  | 
			|||||
| 4 | 
			 این سازمان سیاستی مشخص برای محافظت از دانش خود (برای مثال، حق تألیف، حق اختراع، مدیریت دانش، و امنیت دانش) دارد.  | 
			|||||
| 5 | 
			 مدیران سازمان، الگوی ارزشهای تسهیم دانش و کار گروهی هستند. آنها (مدیران) وقت زیادی را صرف توزیع اطلاعات و تسهیل جریان دانش بین کارکنان کلیه واحدهای سازمان مینمایند.  | 
			|||||
| 6 | 
			 مدیریت سازمان، بهبود عملکرد، یادگیری فردی و سازمانی، تسهیم دانش و خلق دانش و نوآوری را مورد توجه قرار میدهد و برای بهبود آنها پاداش میدهد.  | 
			|||||
| 7 | 
			 سازمان، قابلیتهای اصلی خود را (قابلیتهایی که از جنبه راهبردی مهم بوده و مزیت رقابتی ایجاد میکنند) مشخص و آنها را با مأموریت و اهداف راهبردی خود هماهنگ میکند.  | 
			|||||
| 8 | 
			 سازمان، سیستمهای کاری و فرایندهای کلیدی خود را برای خلق ارزش برای مشتریان و دستیابی به تعالی عملکرد، طراحی میکند.  | 
			|||||
| 9 | 
			 سازمان فناوری جدید و تسهیم دانش را در طراحی فرایندهای کاری مورد توجه قرار میدهد.  | 
			|||||
| 10 | 
			 این سازمان، سیستمی سازماندهی شده برای مدیریت موقعیتهای بحرانی یا رخدادهای پیشبینی نشده دارد که انجام عملیاتهای مستمر و بی وقفه، جلوگیری از وقوع مشکلات و نیل به بهبود را تضمین میکند.  | 
			|||||
| 11 | 
			 این سازمان، فرایندهای کاری کلیدی خود را اجرا و مدیریت میکند تا اطمینان حاصل شود که به نیازهای مشتریان پاسخ داده میشود و نتایج تجاری، پایدار میمانند.  | 
			|||||
| 12 | 
			 این سازمان، به طور مستمر فرایندهای کاری خود را ارزیابی کرده و بهبود میدهد، تا به عملکرد بهتری دست یابد، انحرافات را کاهش و محصولات و خدمات را بهبود دهد، و اطلاعات روزآمد مربوط به آخرین روندهای تجاری، بهبودها و دستورات مربوطه را داشته باشند.  | 
			|||||
| 13 | 
			 برنامههای تربیتی، آموزشی و توسعه شغلی سازمان دانش، مهارتها و شایستگیهای مورد نیاز برای کارکنان را ایجاد و نیل به اهداف کلی سازمان را پشتیبانی میکنند، و در عملکرد بالای کارکنان سهم دارند.  | 
			|||||
| 14 | 
			 این سازمان، یک فرایند نظاممند آشناسازی برای کارکنان جدید دارد که شامل آشنایی آنان با مدیریت دانش و مزایای آن، سیستم مدیریت دانش و ابزارهای مدیریت دانش میباشد.  | 
			|||||
| 15 | 
			 این سازمان، دارای فرایندهای رسمی مشاوره کارکنان، مربیگری و آموزش میباشد.  | 
			|||||
| 16 | 
			 در این سازمان، تسهیم دانش و کار گروهی به طور فعالانهای تشویق شده و پاداش داده یا اصلاح میشوند.  | 
			|||||
| 17 | 
			 این سازمان، دارای یک بانک اطلاعات از قابلیتهای کارکنان میباشد.  | 
			|||||
| 18 | 
			 کارکنان سازمان، در گروههای کوچک (مانند حلقههای کیفیت، تیمهای بهبود کار، تیمهای بینوظیفهای و جوامع کاری) سازماندهی شده تا به مشکلات و نگرانیهای محیط کار پاسخ دهند.  | 
			|||||
| 19 | 
			 مدیریت سازمان، برای توسعه قابلیتهای لازم برای تسهیل مدیریت دانش اثربخش، زیرساختهای فناوری اطلاعات (از قبیل اینترنت، اینترانت و وب سایت) ایجاد نموده است.  | 
			|||||
| 20 | 
			 زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان، با راهبرد مدیریت دانش سازمان هماهنگ میباشد.  | 
			|||||
| 21 | 
			 در این سازمان، همه افراد به رایانه دسترسی دارند.  | 
			|||||
| 22 | 
			 در این سازمان، همه افراد به اینترنت، اینترانت و آدرس پست الکترونیک دسترسی دارند.  | 
			|||||
| 23 | 
			 اطلاعات موجود در وب سایت و اینترانت سازمان، به طور مرتب روزآمد میشود.  | 
			|||||
| 24 | 
			 اینترانت سازمان (یا یک شبکه مشابه آن)، به عنوان یک منبع اصلی ارتباطات در کل سازمان برای پشتیبانی انتقال دانش یا تسهیم اطلاعات، استفاده میشود.  | 
			|||||
| 25 | 
			 در این سازمان، فرایندهای نظاممند برای شناسایی، خلق، ذخیره، تسهیم و بکارگیری دانش وجود دارد.  | 
			|||||
| 26 | 
			 این سازمان، برای شناسایی، جمعآوری و نگهداری اطلاعات دارائیهای دانشی و منابع دانشی در کل سازمان یک مخزن دانش دارد.  | 
			|||||
| 27 | 
			 در این سازمان دانش حاصل از کارها یا پروژه های اتمام یافته، مستند شده و تسهیم میشود.  | 
			|||||
| 28 | 
			 دانش حیاتی مربوط به کارکنانی که سازمان را ترک میکنند در داخل سازمان حفظ و نگهداری میشود.  | 
			|||||
| 29 | 
			 این سازمان، بهترین روشهای انجام کار و دروس آموخته شده را در کل واحدها تسهیم میکند به نحوی که دوبارهکاریها و اختراع مجدد چرخ به طور مستمر در آن اتفاق نمیافتد.  | 
			|||||
| 30 | 
			 الگوبرداری از داخل و بیرون سازمان انجام میشود و نتایج آن برای بهبود عملکرد سازمانی؛ و خلق دانش جدید استفاده میشود.  | 
			|||||
| 31 | 
			 این سازمان، ارزشهای مربوط به یادگیری و نوآوری را به طور مستمر تشریح و تقویت مینماید.  | 
			|||||
| 32 | 
			 این سازمان، مخاطرهپذیری و امکان اشتباه افراد را به عنوان فرصت یادگیری تلقی میکند البته تا زمانی که این موارد (مخاطره و اشتباه) تکرار نشوند.  | 
			|||||
| 33 | 
			 تیمهای بینوظیفهای برای مقابله با مسائل یا مشکلاتی که در واحدهای مختلف درون سازمان اتفاق می افتد، تشکیل میشود.  | 
			|||||
| 34 | 
			 افراد احساس توانمندی میکنند و این احساس را دارند که عموماً سازمان برای افکار و سهم آنها در کارارزش قائل میشود.  | 
			|||||
| 35 | 
			 مدیریت سازمان، مایل به آزمایش ابزارها و فنون جدید است.  | 
			|||||
| 36 | 
			 سازمان برای کار کردن افراد با یکدیگر و تسهیم اطلاعات آنان با هم، مشوقهایی را در نظر میگیرد.  | 
			|||||
| 37 | 
			 این سازمان، سابقه اقدامات انجام شده در زمینه اجرای موفق مدیریت دانش و سایر ابتکارات مشابه را نگهداری میکند.  | 
			|||||
| 38 | 
			 در این سازمان، برای ارزیابی تأثیر ابتکارات دانشی و سهم افراد در آن، ، شاخصهایی ساخته شده و بکار گرفته میشوند.  | 
			|||||
| 39 | 
			 سازمان از طریق کاهش زمان چرخه عملیات، صرفهجویی بیشتر در هزینه، افزایش اثربخشی، استفاده کارا از منابع (از جمله دانش)، بهبود تصمیمگیری و افزایش سرعت نوآوری به بهرهوری بالاتر دست یافته است.  | 
			|||||
| 40 | 
			 این سازمان در نتیجه بهبود بهرهوری، کیفیت و رضایت مشتری، سودآوری (ارزش آفرینی) خود را افزایش داده است.  | 
			|||||
| 41 | 
			 سازمان در نتیجه بهکارگیری دانش، برای بهبود فرایندهای تجاری یا روابط با مشتریان، کیفیت محصولات و یا خدمات خود را بهبود داده است.  | 
			|||||
| 42 | 
			 سازمان در نتیجه بهرهوری بالاتر، افزایش سودآوری و کیفیت بهتر محصولات و خدماتبه رشد پایدار دست یافته است.  |