فرآیند دانش در مدل APO از لحظه شناسایی دانش تا زمان بکارگیری و استفاده آن را تشریح و بصورت یک چرخهی دائمی در سازمان تعریف میکند. فرآیندهای دانش دارای ٥ مرحله است: تشخیص، خلق، ذخیره سازی، اشتراک و کاربرد.
در این راستا با توجه به تحلیل نتایج ارزیابی ، مسائل کلیدی کسب وکار (KBI) بشرح ذیل مشخص شده است :
١. نظام مند و مستند نبودن فرایندهای کاری و عدم ارزیابی آنها به منظور بهبود مستمر
٢. مشخص نبودن کارراهه شغلی )Job Career(
٣. پایین بودن سطح کارگروهی و فرهنگ مشارکت
٤. فقدان سیاست مناسب برای محافظت از دانش سازمانی، بالاخص کارکنان با تجربه فنی در شرف بازنشستگی (مثلا سیاست ایجاد بانک اطلاعاتی)
و با درنظر گرفتن آنها برنامه و اقدامات متناسب با شکاف های کلیدی تنظیم بشرح ذیل تدوین گردیده است:
١- برنامه : تدوین نظام نامه مدیریت دانش
KEU GAP :مشخص نبودن چارچوب اجرای مدیریت دانش:
اقدامات :
٢- برنامه : تعیین سطح مدیریت دانش وزارت
اقدامات :بر اساس مدل APO
٣- برنامه :پایگاههای دانش
KEYGAP : عدم آشنایی کارکنان با مدیریت دانش و اقدامات بهعمل آمده در این خصوص
اقدامات :
4- برنامه :انگیزش
KEYGAP : فقدان انگیزه کافی برای تسهیم دانش در ستاد وزارت
اقدامات:
5- برنامه :کسب دانش از منابع
6- برنامه :فرهنگ سازی