پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی (APO)
دستورالعمل تکمیل پرسشنامه:
لطفا بر اساس امتیازبندی انجام شده در جدول زیر، با توجه به گزارههای مطرح شده و بر مبنای اطلاعاتی که دارید، پرسشنامه را تکمیل و عدد مورد نظر خود را برای هر سؤال در ستون مربوطه درج نمایید.
امتیاز | ١ | ٢ | ٣ | ٤ | ٥ |
گزینه پاسخ |
به هیچ وجه انجام نمیشود یا خیلی ضعیف انجام میشود. |
به طور ضعیف انجام میشود. |
به اندازه کافی انجام میشود. |
به خوبی انجام می شود. |
بسیار خوب انجام میشود. |
شماره گزاره |
شرح سؤال | ١ | ٢ | ٣ | ٤ | ٥ |
1 |
این سازمان، دانش، دیدگاه و راهبرد مربوط به چشم انداز، مأموریت و اهداف سازمانی را به کارکنان اعلام نموده است. |
|
|
|
|
|
2 |
در این سازمان، هماهنگی سازمانی لازم برای رسمیت بخشیدن به ابتکارات مدیریت دانش (از قبیل: ایجاد واحد هماهنگی مرکزی برای مدیریت دانش، انتصاب مدیر عالی دانش، تشکیل تیمهای فناوری ارتباطات و بهبود کیفیت، طراحی و استقرار شبکههای دانش) انجام شده است. |
|||||
3 |
منابع مالی لازم به مدیریت دانش در سازمان اختصاص داده شده است. |
|||||
4 |
این سازمان سیاستی مشخص برای محافظت از دانش خود (برای مثال، حق تألیف، حق اختراع، مدیریت دانش، و امنیت دانش) دارد. |
|||||
5 |
مدیران سازمان، الگوی ارزشهای تسهیم دانش و کار گروهی هستند. آنها (مدیران) وقت زیادی را صرف توزیع اطلاعات و تسهیل جریان دانش بین کارکنان کلیه واحدهای سازمان مینمایند. |
|||||
6 |
مدیریت سازمان، بهبود عملکرد، یادگیری فردی و سازمانی، تسهیم دانش و خلق دانش و نوآوری را مورد توجه قرار میدهد و برای بهبود آنها پاداش میدهد. |
|||||
7 |
سازمان، قابلیتهای اصلی خود را (قابلیتهایی که از جنبه راهبردی مهم بوده و مزیت رقابتی ایجاد میکنند) مشخص و آنها را با مأموریت و اهداف راهبردی خود هماهنگ میکند. |
|||||
8 |
سازمان، سیستمهای کاری و فرایندهای کلیدی خود را برای خلق ارزش برای مشتریان و دستیابی به تعالی عملکرد، طراحی میکند. |
|||||
9 |
سازمان فناوری جدید و تسهیم دانش را در طراحی فرایندهای کاری مورد توجه قرار میدهد. |
|||||
10 |
این سازمان، سیستمی سازماندهی شده برای مدیریت موقعیتهای بحرانی یا رخدادهای پیشبینی نشده دارد که انجام عملیاتهای مستمر و بی وقفه، جلوگیری از وقوع مشکلات و نیل به بهبود را تضمین میکند. |
|||||
11 |
این سازمان، فرایندهای کاری کلیدی خود را اجرا و مدیریت میکند تا اطمینان حاصل شود که به نیازهای مشتریان پاسخ داده میشود و نتایج تجاری، پایدار میمانند. |
|||||
12 |
این سازمان، به طور مستمر فرایندهای کاری خود را ارزیابی کرده و بهبود میدهد، تا به عملکرد بهتری دست یابد، انحرافات را کاهش و محصولات و خدمات را بهبود دهد، و اطلاعات روزآمد مربوط به آخرین روندهای تجاری، بهبودها و دستورات مربوطه را داشته باشند. |
|||||
13 |
برنامههای تربیتی، آموزشی و توسعه شغلی سازمان دانش، مهارتها و شایستگیهای مورد نیاز برای کارکنان را ایجاد و نیل به اهداف کلی سازمان را پشتیبانی میکنند، و در عملکرد بالای کارکنان سهم دارند. |
|||||
14 |
این سازمان، یک فرایند نظاممند آشناسازی برای کارکنان جدید دارد که شامل آشنایی آنان با مدیریت دانش و مزایای آن، سیستم مدیریت دانش و ابزارهای مدیریت دانش میباشد. |
|||||
15 |
این سازمان، دارای فرایندهای رسمی مشاوره کارکنان، مربیگری و آموزش میباشد. |
|||||
16 |
در این سازمان، تسهیم دانش و کار گروهی به طور فعالانهای تشویق شده و پاداش داده یا اصلاح میشوند. |
|||||
17 |
این سازمان، دارای یک بانک اطلاعات از قابلیتهای کارکنان میباشد. |
|||||
18 |
کارکنان سازمان، در گروههای کوچک (مانند حلقههای کیفیت، تیمهای بهبود کار، تیمهای بینوظیفهای و جوامع کاری) سازماندهی شده تا به مشکلات و نگرانیهای محیط کار پاسخ دهند. |
|||||
19 |
مدیریت سازمان، برای توسعه قابلیتهای لازم برای تسهیل مدیریت دانش اثربخش، زیرساختهای فناوری اطلاعات (از قبیل اینترنت، اینترانت و وب سایت) ایجاد نموده است. |
|||||
20 |
زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان، با راهبرد مدیریت دانش سازمان هماهنگ میباشد. |
|||||
21 |
در این سازمان، همه افراد به رایانه دسترسی دارند. |
|||||
22 |
در این سازمان، همه افراد به اینترنت، اینترانت و آدرس پست الکترونیک دسترسی دارند. |
|||||
23 |
اطلاعات موجود در وب سایت و اینترانت سازمان، به طور مرتب روزآمد میشود. |
|||||
24 |
اینترانت سازمان (یا یک شبکه مشابه آن)، به عنوان یک منبع اصلی ارتباطات در کل سازمان برای پشتیبانی انتقال دانش یا تسهیم اطلاعات، استفاده میشود. |
|||||
25 |
در این سازمان، فرایندهای نظاممند برای شناسایی، خلق، ذخیره، تسهیم و بکارگیری دانش وجود دارد. |
|||||
26 |
این سازمان، برای شناسایی، جمعآوری و نگهداری اطلاعات دارائیهای دانشی و منابع دانشی در کل سازمان یک مخزن دانش دارد. |
|||||
27 |
در این سازمان دانش حاصل از کارها یا پروژه های اتمام یافته، مستند شده و تسهیم میشود. |
|||||
28 |
دانش حیاتی مربوط به کارکنانی که سازمان را ترک میکنند در داخل سازمان حفظ و نگهداری میشود. |
|||||
29 |
این سازمان، بهترین روشهای انجام کار و دروس آموخته شده را در کل واحدها تسهیم میکند به نحوی که دوبارهکاریها و اختراع مجدد چرخ به طور مستمر در آن اتفاق نمیافتد. |
|||||
30 |
الگوبرداری از داخل و بیرون سازمان انجام میشود و نتایج آن برای بهبود عملکرد سازمانی؛ و خلق دانش جدید استفاده میشود. |
|||||
31 |
این سازمان، ارزشهای مربوط به یادگیری و نوآوری را به طور مستمر تشریح و تقویت مینماید. |
|||||
32 |
این سازمان، مخاطرهپذیری و امکان اشتباه افراد را به عنوان فرصت یادگیری تلقی میکند البته تا زمانی که این موارد (مخاطره و اشتباه) تکرار نشوند. |
|||||
33 |
تیمهای بینوظیفهای برای مقابله با مسائل یا مشکلاتی که در واحدهای مختلف درون سازمان اتفاق می افتد، تشکیل میشود. |
|||||
34 |
افراد احساس توانمندی میکنند و این احساس را دارند که عموماً سازمان برای افکار و سهم آنها در کارارزش قائل میشود. |
|||||
35 |
مدیریت سازمان، مایل به آزمایش ابزارها و فنون جدید است. |
|||||
36 |
سازمان برای کار کردن افراد با یکدیگر و تسهیم اطلاعات آنان با هم، مشوقهایی را در نظر میگیرد. |
|||||
37 |
این سازمان، سابقه اقدامات انجام شده در زمینه اجرای موفق مدیریت دانش و سایر ابتکارات مشابه را نگهداری میکند. |
|||||
38 |
در این سازمان، برای ارزیابی تأثیر ابتکارات دانشی و سهم افراد در آن، ، شاخصهایی ساخته شده و بکار گرفته میشوند. |
|||||
39 |
سازمان از طریق کاهش زمان چرخه عملیات، صرفهجویی بیشتر در هزینه، افزایش اثربخشی، استفاده کارا از منابع (از جمله دانش)، بهبود تصمیمگیری و افزایش سرعت نوآوری به بهرهوری بالاتر دست یافته است. |
|||||
40 |
این سازمان در نتیجه بهبود بهرهوری، کیفیت و رضایت مشتری، سودآوری (ارزش آفرینی) خود را افزایش داده است. |
|||||
41 |
سازمان در نتیجه بهکارگیری دانش، برای بهبود فرایندهای تجاری یا روابط با مشتریان، کیفیت محصولات و یا خدمات خود را بهبود داده است. |
|||||
42 |
سازمان در نتیجه بهرهوری بالاتر، افزایش سودآوری و کیفیت بهتر محصولات و خدماتبه رشد پایدار دست یافته است. |